Thursday, March 17, 2005

schoolwerkjes


Helena wou een tekstje schrijven vandaag, ze was er ook al aan begonnen, maar om een duistere reden heeft ze plots afgehaakt. Ze is nu gaan slapen met een dikke laag lippenbalsem op haar mond, haar lippen zijn fel uitgedroogd door de sterke Santa Anna wind, "ze pieken", zegt ze.

Ze moeten een "Biography Book Report" maken en daar wou ze wat over vertellen. We zijn dus na school naar de book-store gereden, aan de balie maar onmiddelijk gevraagd wat we zochten, geen probleem, een heel rek vol met 'children biography books', bij de afdeling 'historic'. Al snel had ze haar keuze gemaakt: uit de serie 'childhood of famous americans' koos ze 'Rosa Parks', de moeder van de hedendaagse burger-rechten-beweging, het verhaal van een jonge rebelse meid en met een leuke voorpagina, "ze lijkt op Ruth K. en op het meisje uit de Polar Express", voor haar belangrijke argumenten om dat boekje te kiezen.

Het leerproces gebeurt hier toch wel op een heel andere manier, er wordt meer zelfstandigheid gevraagd, zelfstudie en opzoekingswerk, de projecten zijn ook veel volwassener opgevat. Catherine had vandaag ook de opmerking dat ze hier veel meer leren, ook meer huiswerk, maar ze denkt dat het komt omdat ze steeds wisselen van juf, zo hebben ze specifieke leerkrachten voor Math en English, en de Science, daar kan ik ook nog veel uit leren, niet makkelijk die teksten en de bijhorende vragen.

Benjamin heeft zich een boekje gekozen van Dr. Seuss, hij is er gewoon gek van. Blijkbaar gebruiken ze de boekjes in de klas, je kent vast wel "The Cat in the Hat", zijn keuze viel op "Hop on Pop" want dat had juf net voorgelezen vandaag, succes verzekerd.

Eveline is met 'schele' hoofdpijn gaan slapen, dan kan ze plots niets meer, is ze compleet 'out', ze had al een hele avond huiswerk gemaakt, de toets van 'science' was tegengevallen want ze begreep er niets van en de laatste zin van een versje over het getal 'pie' dat 8 regels moet tellen wou maar niet komen, misschien heeft papa nog wat inspiratie...?