Friday, September 21, 2007

Mag ik scones bakken?


En terwijl het vandaag eens heerlijk gezellig pijpenstelen regende, niet lang maar voldoende om te kunnen zeggen dat het geregend heeft, maakten we het na school nog knusser door te gaan bakken en soep klaar te maken. Het idee van het bakken kwam van Eveline, zij krijgt dit semester iedere dag 95 min. kookles. Het keuzevak stond als laatste in het rijtje van de niet verplichte vakken te volgen tijdens het middelbaar en eigenlijk was ze er niet erg blij mee. Een beetje sceptisch is ze eraan begonnen, want wat doe je nu met kooklessen als je later marine bioloog wil worden en je mama toch denkt dat je een grote knoeier bent in de keuken???
Maar ondertussen is het haar absolute favoriete vak van het moment. Ze maakten al veel lekkere dingen, vooral gebak als cakes en dranken als smoothies en old fashion lemonade. Nu zijn ze aan het thema van de brooddegen bezig en zo maakten ze vanochtend scones, een soort klein broodje met daarin granen of vruchten. "Mama, mag ik straks scones maken?" was het eerste wat ze zei toen ik haar ophaalde. En zo maakte ze vanavond fier en bijzonder handig zelfstandig scones met chocolade stukjes in, twee keer zelfs, want uit haar eerste deegbolletje kon ze er maar 12 uithalen, net genoeg als ontbijt morgenochtend voor ons gezin en ze wou er ook nog eens 12 brengen naar buurman Dave die jarig was, omdat ze altijd met hen mee mag rijden om te gaan surfen, op een uur dat voor ons nog veel te vroeg is, maar voor 'die hards" als zij natuurlijk niet. (Vond ik wel erg lief van haar om dit nu terug te doen.)

En terwijl Eveline stond te kneden en bakken en nadien ook nog de afwas deed (want dat leer je natuurlijk ook in de kookles op school) maakte mama preisoep klaar, met blozende kaken van schaamte moet ik toegeven dat het sinds vorige kerstvakantie geleden was dat er een geurige soeppan in de keuken stond en bij dit weer kreeg ik er plots helemaal zin in.
Voor morgen is er nog, maar goed ook...
Wat de kooktalenten van Eveline betreft, ze is helemaal geslaagd als volwaardige keukenprinses ten huize vanbrandekes, nooit meer zal ik haar een knoeier noemen. Wat wordt het de volgende keer? Als ze me nu ook nog eens het recept bezorgt dan kan het gelijk op kokeneten.be belanden, met fotos van de kok en al.
Zo zijn we nu allemaal blij met die kooklessen, uiteindelijk is voedingsleer, handigheid en netheid in de keuken een onderschatte waarde in de opvoeding van kinderen, het zou best tussen de verplichte vakken mogen staan.