Tuesday, January 17, 2006

pas(-)foto


Het invullen van:
  • 1 American Overseas Application Form (15 pages)
  • 1 Educator Evaluation Form ( 2 pages)
  • 1 Host Family Letter (500 words)
  • 5 Responses to Short Answer Essay Questions (250 words each)
To win a full scholarship for a six week program in Japan, for high school students who are children of full-time staff US employees of Sony Pictures Entertainment.
Academically, the applicant must have a "B" average or better.
Daar heeft hij al heel hard aan gewerkt, wij met het herlezen van zijn brief aan de familie en zijn vijf korte essays. Vandaag heeft hij copies mee voor zijn leerkracht Engels die hem graag wil helpen de teksten verder op punt te zetten. Zijn motivatie is hoog, wij proberen ons door de stapel papierwerk te zwoegen 'voor' de deadline. Hij ziet dat wil zitten, weer een ander stukje wereld zien, weeral nieuwe ervaringen opdoen, een nieuwe cultuur met andere gewoontes.
Nu nog de begeleidende foto's, vijf snapshots en acht pasfoto's.
Voor dat laatste naar de enige fotograaf die we in de buurt weten zijn, of het de goeie keuze was betwijfelen ik.
De winkel leek OK, vooral het merk Kodak gaf ons een beetje vertrouwen, achter de balie twee oude mannen, ik stel mijn vraag waarna hij ons argwanend aankijkt, "an I.D. picture?" vraagt hij bedenkelijk, waarna ik er onmiddelijk zeker van ben dat ik mijn vraag verkeerd heb gesteld, ik probeer het opnieuw "my son needs pictures, the same kind for an I.D., we need eight of them, can you do that?" "Oh, is that all? Normally it's with two, so you want three extra sets?" Snel probeer ik wat te hoofdrekenen, "euhhh... Yes, three extra sets, how much will that cost?" Nu is het aan hem "Let's see, the first pair is eleven dollar, the next ones are eight", ik mag weer zelf rekenen.
Vanuit de losse hand, met een digitaaltje, in het midden van de winkel en voor het snel uitgerolde muurscherm, Alexander kon er niet mee lachen, vol wantrouwen volgde hij de man naar zijn printertje, het resultaat is nog net te doen, bruikbaar voor officiele documenten maar ook niet meer.
Nu op zoek naar wat snapshots in ons sterk uitgebreid digitaal fotografisch archief.